Tompok kesayanganku

Orang kata, kucing kekasih nabi. Tapi tak kira la kekasih sape, bagi kucing ni pengubat duka lara. Bila marah cakap dengan kucing, bile tension, kucing tu silap sikit memang die lah yang kena pukul. Takkan aku nak marah mak aku yang marah aku sebab aku nakal tadikan… So kucing jerlah teman setia, and teman lepas tension.

Tompok, berbulu putih and bertompok hitam. Nilah kucing terakhir aku. Tompok ni comel and bijak. First time die datang rumah aku selekeh giler… Asik la ikut kemana aku pegi, macam mintak simpati.  Memang aku simpati pun… so aku pun bagi die makan.  Bila aku cakap nak bela si tompok, semua orang bantah, mak, ayah atuk semua tak suka dia. Tapi aku memang degil, buat tak tau jer…

Bila dah besar sikit, comel… semua orang sayang. Eleh, kecoh tak? Dulu tak suke! Yang bestnye tompok ni, dia wajib tido dengan aku… Kadang2 die amik tempat tido aku, so aku pulak la kena mengringkuk sebab dia tido tak leh nak kacau

Lebih kurang mcm ni la rupa si tompok ku...

Lebih kurang mcm ni la rupa si tompok ku...

. Kadang2 die bangun lagi lambat dari aku, so ader can la tak payah kemas tempat tido time nak gi sekolah tu… Alasannya “tompok tido lagi la mak…”

Time mak aku gi surau pulak, tompok la teman mak aku jalan sampai ke surau. Then tunggu pulak mak aku balik bile dah selesai majlis bace yasin kat surau tu… Tompok ni kesayangan semue…

Tapi bila tompok sakit, tompok jalan jauh… Orang kate kucing kalau nak mati memang die tak nak mati kat rumah. Satu hari aku jumpa tompok, jauh dari rumah. Aku pelik, “eh nape tompok jalan sampai ke sini?” So aku pun bawak balik die, letak dalam basikal, tompok tak nak naik macam selalu, badan die lemah jer… Tapi aku amik jugak, paksa dia balik. Tanpa aku sedari, di bahagian duburnya dah berulat. Tompok sakit, kesiannye… Aku ajak ayah bawa tompok pegi klinik tapi ayah buat tak tau jer…

Dua hari lepas tu tompok mati dalam rumah mak ngah… Sedih giler mase tu, orang yang aku salahkah of coz la ayah… Huhu. Cian tompok tau! Dia menderita… Tapi lepas tu mak ngah membebel la coz die kena bersihkan bangkai tompok yang dah 2 hari bawah meja. Sory mak ngah!

Tapi ni semua citer 10 tahun lepas. Mase aku sekolah dulu. Sejak kematian tompok, family tak sanggup nak bela kucing lagi. Buat sedih jer…

One thought on “Tompok kesayanganku

Leave a Reply

