Rating?

Lama aku meninanggalkanlaman blog ni. Ye lah sejak semua link kawan-kawan ku hilang tah ke mana (layout rosak).

Macam-macam dah tertinggal untuk dikongsi bersama. Kadang-kadang aku terfikir, mungkin kerana aku sibuk bekerja sampai yang tidak sempat nak menulis atau aku yang tak pandai nak bahagi masa dan suka buang masa. Tapi tak juga…!

Baru-baru ini aku dan CAM team telah bertemu Jaya bagi satu taklimat pendek mengenai rating. Macam-macam yang kami belajar di sana. What is rating, share, reach, tvr, flow in and ect.

Rating  program CAM, bukan la satu yang boleh membanggakan… Hanya sekadar cukup makan, masih banyak yang kami perlu pelajari. Berdasar cara menganalisa rating yang ditunjukkan, kami boleh tahu bila timing yang paling tinggi dan paling ramai orang tengok. Every segment, ada turun naiknya. Inilah kelebihannya. Bila kita tau di mana rating yang paling rendah, maka kat situ la kena perbaiki contentnya.

Dalam sesuatu program, apakah yang lebih penting? Rating ataupun kualiti? Program yang berkualiti belum tentu ratingnya tinggi, dan program yang tak berqualiti belum tentu ratingnya rendah. So kedua-duanya perlu seiring, rating datang dari kualiti.

Di mana pula kita perlu cari qualiti? Siapa yang paling penting dalam sesuatu production? Producer atau director? Siapa yang lebih berkuasa? Benarkah jawapan yang ada dalam kepala anda berlaku dalam setiap team sesuatu program?  Kuasa mutlak di mana?

Client kot… Ntah la, bak kata Nabil lu fikirlah sendiri….

Anyway thank u banyak-banyak pada si dia, kerana belanja kek lagi pada hari tu…! Reward for CAM team!!!!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s