Ada apa di hadapan?

Terlalu banyak yang bersarang di kepala…  Saat ini, ketika semua pergi meninggalkan tempat yang kami sayangi. Masing-masing ada impian, mungkin mereka yakin di sana ada sinar yang pasti menjanjikan masa depan yang lebih cerah.

Aku yakin, ramai di sini yang berbelah bahagi, buntu memikirkan masa depan. Apa kurangnya aku.  Masih tercari-cari tempat yang sesuai dengan diri sendiri. Adakala ku kira ini yang terbaik untukku, adakalanya aku muak dan ingin pergi. Bergantung pada tugas mungkin…

Kenapa aku masih di sini? Aku tidak pasti. Mungkin aku lebih berserah pada takdir… Rezeki Tuhan yang tentukan.Yang pasti aku meneruskan apa yang telah ditinggalkan. Tanpa sempat aku memikir untuk ke mana-mana. Tugas ini telah diamanahkan, aku akan meneruskannya, sehingga selesai. Insyaallah..

Aku mengharapkan sesuatu yang lain, yang amat berbeza.. Ku kira ini bakal pembakar semangat semua yang ada, yang masih tinggal. Namun sehingga kini masih sama.. dan sama… Mungkin aku juga akan pergi, suatu hari nanti, tapi belum pasti bila masanya.

Aku pasti rindu… Akan jeritan Abg Zainal. Aku pasti sedih dengan permergian Kak Lin. Aku pasti terngiang-ngiag suara Akob yang menyanyi.  Aku pasti rindu ayat bunga-bunga Abg Sirfan.. Aku pasti rindu gurau senda Abg Akmal… Mereka semua orang penting dan penyeri tempat ini. Aku lebih sedih bila baru sahaja mengetahui pakar IT di sini, Epet turut meninggalkan kami…  So apa yang tinggal? Hanya kami, dan kami…

Siapa tak sedih?

2 thoughts on “Ada apa di hadapan?

Leave a Reply

