Warisan nelayan wanita terakhir

Bertugas di tempat baru, aku sedang menyiapkan satu program majalah berjudul Nota Az Zahra. Bercerita tentang kerjaya wanita…

Berpusing-pusing kepala otak aku memikirkan ayat yang sesuai untuk cerita seorang nelayan wanita. Sementara tu, elok juga dikongsi bersama. Ya… Dia adalah seorang nelayan wanita atau lebih sesuai, warisan nelayan wanita terakhir! Tak ramai wanita jadi nelayan sekarang ni. Peratusan nelayan wanita sangat kurang memandangkan wujud banyak pekerjaan lain yang menjanjikan pulangan lebih lumayan.

Makcik Bidah.. dia dan suami mencari sesuap nasi sebagai seorang nelayan. Mungkin tidak mahu menyusahkan anak-anak..Dengan usia separuh abad, dia masih menarik pukat di bawah matahari terik. Memang panas… Terdetik rasa simpati aku pada wanita ini. (setakat simpati jer la…)

Kami sempat mengikuti makcik Bidah ke laut, merakamkan aktiviti dia dan suami dilaut. Melampar pukat, menarik pukat. Malangnya sewaktu penggambaran, pukat yang ditarik hanya mampu menangkap seekor ikan. Kesian, hidup nelayan. Ikut nasib, ada yang kata nelayan macam mencari barang hilang.. Tapi aku suka tengok riaksi Makcik Bidah, langsung tiada riaksi penat, apatah lagi kecewa. Dah biasa agaknyer… Rileks jer..

Makcik Bidah mula menjadi nelayan sejak umur 16 lagi. Katanya dia memang minat jadi nelayan. Suka dengan laut…

Saya  bangga dengan makcik!

Ha.. yang ni pulak cerita krew produksi.. ada yang terbongkang mabuk laut. Tambahan shooting di bulan puasa..

Advertisements

One thought on “Warisan nelayan wanita terakhir

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s