Nasi goreng sesedap rasa

Hari ini aku bangun agak lewat. Tapi aku tak lupa janji ku dengan rakan sepejabat. Sms ku berbunyi begini: Esk bwk bekal!

Tapi pagi ni malas betul nak masak.. Beli ajalah… Aku ke dapur untuk menjengah apa-apa yang ada. Maklumlah housemate aku memang rajin masak… Ada nasi seperiuk, sedikit aja luaknya.Mungkin mereka mengharapkan aku makan malam tadi. Sory la kak.. malam tadi saya makan ayam petyet.

So dengan malas-malasnya aku pun ambil bawang dan ikan bilis ku tumbuk-tumbuk. Hampir apa saja yang ada dalam fridge tu aku gunakan untuk jadi rencah nasi goreng. Antaranya udang, cendawan dan carrot. Maka terhasillah nasi goreng sesedap rasa.

Sampai di ofis ada pulak orang memuji sedap… Biasalah tu, tak kan nak cakap tak sedap pulak. jangan harap aku nak offer lagi. Macam nasi goreng kat kampung katanya..

Aku bukan lah seorang yang pandai memasak. Di rumah memang mak tak benarkan aku memasak, cuma akhir-akhir ni jer yang berani aku cuba nasib. Biasala… mak suri rumah, memasak tugas utama dia, memastikan kami makan sedap.

Lebih-lebih lagi kalau semua adik beradik berkumpul ada 2 jerk, mak akan masak macam-macam menu seperti kuih, puding, kek.. Memang rajin masak mak aku ni aku pun! tapi tak terror.

Walaupun aku ni tak berapa terror memasak, masak simple2 jer boleh. tapi aku pernah diberi kepercayaan penuh oleh Mak Ngah memasak di warungnyer! Tukang masak tau jangan main-main.

Dulu aku dan coursin ku selalu bantu Mak Ngah di warungnya.Lebih-lebih lagi cuti sekolah. Bukan apa, warung dia tu port melepak. Warung ni beroperasi pada waktu malam petang ke malam.

So aku dan coursin aku, akan datang selepas waktu Asar, kira-kira jam 5 petang. Warung ni dengan rumah kami agak jauh, so setiap kali waktu Magrib Mak Ngah akan balik ke rumah untuk solat. Kami take turn.

Kalau Mak Ngah tak ada, aku lah penggantinya. Amboi-amboi boleh ker? Aku bukan terror masak, kalau makan sendiri boleh la.. Of course la aku mengelabah bila ada customer datang ke warung kami.

Hehe, first kami akan promote warung orang lain dulu.. Contohnya, nasi ayam, soto, nasi lemak.. hehe menu kedai sendiri tak sebutpun. Kami menjual makanan goreng-goreng.

Kalau diorang nak makan goreng-goreng, aku lah jadi mangsanya. Aku lah yang kena memasak. Entah apa rasanya aku pun tak pasti. Lepas masak aku akan menyorok jer dalam kedai. Coursin aku tu akan hantar makanan tu dan entertain customer lain. Warung kami tu kecik jer, ala-ala food court. Kenapa aku menyorok?

Sebab aku kecik jer maser tu, umur dalam tingkatan 4-5. So takut la orang tak confident nak makan…Then aku akan curi-curi pandang dari dalam, ok tak diorang ni makan, habis tak, takutlah muka berubah. Termasin ke, terkelat ker..

So far tak der la pulak benda-benda yang pelik berlaku. Alhamdullillah.. Mungkin diorang lapar sgt agaknyer.

Begitulah keadahnyer.. di mana aku mula memasak. Bukan di rumah, tetapi tukang masak di Iejan Corner!

Leave a Reply

