Sabah : Rumpai laut dan balat

Bismillahirrahmannirrahim…

Assalamualaikum dan selamat tahun baru 2013. Mungkin dah lewat untuk ucapkan selamat tahun baru, tapi tak salah rasanyerkan…

Baru-baru ini aku berkesempatan ke Kunak. Mungkin masih ramai yang tidak tahu mengenai Kunak. Kalau tengok peta, Kunak berada, ditengah-tengah antara Semporna dan Lahad Datu. Untuk ke Kunak dari semenanjung, kita perlu menaiki flight sehingga ke Tawau. Dari Tawau, perjalanan menaiki teksi ke Kunak, mengambil masa kira-kira 1 jam atau lebih.

peta kunak

Kunak ni pekan kecil jer… Penduduknya terdiri dari Melayu dan China. Daerah Kunak meliputi kawasan seluas 438 batu persegi iaitu 1134 km persegi, didiami lebih kurang 60,086 penduduk yang antaranya terdiri dari Bumiputera keturunan Bajau, Bugis, Suluk, Cocos dan kaum-kaum lain. Lebih 95% penduduk daerah Kunak adalah bumiputera beragama Islam.

Sumber ekonomi utama di Kunak adalah pertanian. Jadi tidak hairanlah kalau anda berkunjung di sini macam masuk kawasan Felda. Terdapat banyak tanaman kelapa sawit. Hijau jer… sejuk mata memandang. Sebahagian dari daerah ini, dikeliling oleh lautan Sulu. Jadi tidak hairanlah selain pertanian, ramai penduduk di sini lakukan aktiviti perikanan, seperti nelayan, menternak udang, ketam, rumpai laut dan balat. So no wonderlah, kat sini boleh dapat seafood dengan harga yang murah.

Aku tertarik dengan satu lokasi makan malam kami. Kawasan ini diberi nama pasar malam. Setiba di sana dengan ditemani rakan dari penduduk tempatan, ternyata ‘pasar malam’ yang dimaksudkan amat berbeza dengan apa yang aku bayangkan. Pasar malam ini adalah medan selera makanan laut. Hidangannya tip top! Ikan, sotong, semuanya besar-besar belaka dengan harga yang amat murah.

IMG_2247

Sotong bakar besar gedabak! Penuh sepinggan.

IMG_2245

Sesi makan beramai-ramai… Semua menu seafood yang lazat

IMG_2253

Ikan mata terbelolok pun ader… Tak tau ikan aper ni.

Selain ‘pasar malam’ antara kedai makan yang menjadi perhatian kami adalah kedai Vee Kee… Kedai ni special! Inilah satu-satunya kedai yang menjual rumpai laut dan balat. Rumpai laut dimasak dengan mayonis dan boleh dimakan dengan nasi atau sebagai dessert. Terbaik! Sementara balat pula dimasak dengan sayur campur. Walaupun balat ni agak pelik dan menggelikan, tapi masih boleh ditelan. Mungkin aku patut tulis entry lain pasal balat dan rumpai laut… Nantikan ye.

IMG_2243

Okla, asalnya niat aku menulis ni untuk cerita apa yang aku buat di Kunak ni… Tapi macam busy jer, sambung next timelah…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s