DIY Project zaman sekolah, rainbow loom

karet-gelang-warna-warni-loom-band-ditarik-karena-berisiko-kanker-3-720x571rainbow loom2

Lately ni gelang rainbow loom memang tengah meletop di pasaran. Aku rase nilah aktiviti cuti sekolah adik-adik kita sekarang ni. Confirm rumah-rumah yang ada anak bersekolah tu bersepah dengan getah warna warni. Maka kat ofis ni pun aku tengok ada para ibu memakainya kerana gelang dibuat khas oleh si anak kepada ibu. Untuk jaga hati si anak ni dan menjadi ibu yang sporting, maka gelang emaspun disimpan elok-elok dan gelang getah menjadi hiasan tangan. Warna warni gitu…

Kalau sekarang fenomena rainbow loom menjadi kegilaan, zaman kanak-kanak akupun tak kurang hebatnya dalam pembuatan gelang diy ni. Kami dulupun ada jugak buat gelang sendiri. Gelang tu diperbuat dari getah dan kain perca. Senang jer… kain perca digunting kecik-kecik dan disumbat dalam gelung getah, kalau rajin sikit letak minyak. Hasilnya lagi cantik. Tapi berminyaklah seluruh lokasi pembuatan. Maka makpun akan bising… Pot pet pot pet…

Ok, belum siap lagi… Sambil mak pot pet pot pet tadi, kita pun selesai masukkan semua kain perca tu. So untuk cantumkan gelang tu, bakar salah satu hujung gelung getah, then bila dah kembang, masukkan yang lagi satu kat dalamnya. So dia akan melekat. Maka membentuklah gelang. Selesai.

So bila sekolah bermula, maka cantiklah tangan kami semua dengan hiasan gelang warna-warni, dan cikgu pun marah… Mana boleh pakai gelang gi sekolah!

gelang kain perca

Lebih kurang macam nilah hasil gelang pada zaman kami dulu, cantikkan?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s