Ho Chi Minh: Teksi Vinasun yg menipu

Ini mungkin cacatan paling cepat aku buat bile bercuti… hehe.

Ok, hari ni first time aku menjejakkan kaki ke Ho Chi Minh, Vietnam. Sebaik saje tiba di lapangan terbang, aku and Mr Husband terus menapak mencari teksi Vinasun seperti cadangan dalam kebanyakan blog dengan memuji keefisyenan teksi ini. Apa yang aku perasan bila keluar je di pintu air port tu ramai giler orang. Aku ingat ade event ke hapa. Dah mcm konsert pun  ade. Mcm sambutan ketibaan pasukan bola sepak pun ade jgk. Tapi takde pun… penuh dengan tourist agen dan family yg smbt kedatangan orang. Yang bestnye terasa mcm lalu kt karpet merah lak… dan ramai pulak suke tgk Amsyar. Cish macam artis pulak I alls rase. Ok, cukup la aku mengarut. Aku terus belok kiri dari pintu keluar, dan rupanya ada banyak syarikat teksi lain selain Vinasun ni. Tapi aku amik Vinasun, dan die punye org yg arrangekan teksi ade kat last sekali. Takde kaunter pun. Ade la sorg dua budak teksi Vinasun tu dok panggilkan teksi. Pastu die bg tiket kat kitorg, kitorg bagi blk kt teksi driver tu. Dan teksi driver tak pandai ckp English. Damn!

Nak jdkan  cerita teksi driver td ckp ape ntah yg aku tak faham then tunjuk2 200 ribu dong. So kitorg pun bglah… die mcm kate tax. Ntah tax ape tah. Ingat tu je la bilnye sampai hotel. Rupenye tidak, sampai hotel die suh byr lagi 150 ribu dong. Eh ape citer ni… td dah byr. Lama gak kami dok explain. Die dok explain bhs die. Ayam itik la. Bila kitorg ckp, die ok… ok. Tp nak jgk duit. Nak tak nak bagi jgk la. Sengal betul. Terus bad mood masuk hotel harini. Geram. Kami check in di Hotel Mai Voung. Kami smpi kul 11 dan dah blh check in.

Part ni aku suke… Sebab kalau ikutkan hotel check in pukul 2pm. Tapi satu perkara menyakitkan hati bile masuk bilik, bilik tak sama seperti dlm gmbr. Memang penipulah diorg ni. Kate bilik ade bathtab bagai… tapi hampeh. Bilik pun kecik aje. No wanderlah murah… nasib baiklah pekerja die bagus. Smpi2 berebut nak angkat beg kitorg. Tmbahan dekat aje dengan Ben Than market.  Kami rest kt bilik, ingat nak suruh Amsyar tido, tapi die tak tido, Daddy yg tido.  Pukul 3, we alls keluar bilik cari makanan dan merayap ke Ben Than Market.

image

image

image Kami makan di kedai Hjh Basiroh. Nasi goreng 60 ribu dong. Rase hampeh giler… tak sedap. Keciwa. image

Nasib baik kopi ais tepi jalan berjaya menyejukkan hati aku yang panas hari ni. Serius terbaiklah kopi Vietnam ni. Macam tak ckp satu. Satu RM3. Oh ya kat sini pakai ringgit je… lagi2 time ringgit tgh jatuh ni aku rase lagi untung. Kalau pakai dong nanti yang balance2 tu nanti bukan buat ape. Kalau sikitpun tak boleh nak tukarkan… so lagi rugi. Baik pakai ringgit aje. Tp kat airport mejority pakai USD. Pakej tourpun blh pakai USD.

image

Lepas makan kami ke Ben Than market dan cari kain yg dikirim kakak. Dan aku rase tak cool langsung Ben Than ni kalau nak bandingkan shopping kt Bandung. Kain cotton memang murah la… sepasang rm25 je. Ade jgk baju kurung siap manik area kedai Hjh Basiroh 3 helai rm100. Murah… tp aku rase outdated plk baju2 ni. Berapa banyakla nak beli baju kurung tu… pastu tak pakai. So tak beli pun. Beli cotton plain je buat baju raye sekeluarga.

image

Hotel Mai Voung yang kami duduk ni juga dekat dgn agent2 pelancongan. So aku comparekan harge tour ke Delta Sg Mekong. Rata2 harga 300 dong atau 15usd. Tp aku dpt paling murah 250 dong atau lebih kurang rm44. So pilih yang ini aje… harap takde yang menipu.

image

Leave a Reply

