Walker: baik atau buruk untuk bayi?

image

Lama aku berkira-kira untuk membeli walker buat Amsyar. Tengok gelaknya bila diletakkan dalam walker kat kedai tu, alahai kesiannya, happy sangat die. Rase seronok pulak dan terasa nak… sangat beli walker. Tapi perkara ni agak terbantut bila aku pernah bertanyakan doctor tentang baik buruk walker ni, dan doctor tu tak bagi langsung, katenya walker merbahaya. Baby akan lebih cepat bergerak sehingga lebih pantas dari kite, blh mencapai object tinggi, risiko merempuh perabot dan tertonggeng. Selain tu, bertanye tentang betul ke walker ni blh buat baby jalan cepat, katenye tak betulpun… dan lebih baik baby mencapai tahap tumbersarannya secara semula jadi.

image

So aku pun ada la buat research sikit pasal baby walker ni. Rupe-rupanya Canada mengharamkan penggunaan warker, dan siapa yang menyimpannya blh dikenakan denda $100 000 atau penjara 6 bulan.

image

Aku rase dengan keaadan barang2 dalam rumah aku, dan tangga yang yang curam ke bawah tu, mungkin ada baiknya aku tak beli walker. Sorylah Amsyar, kite happy2 cara lain la ye… dan dengan membaca article kat bawah ni aku rase baik tak payah beli la.

Baby Walker: Adakah Selamat?

Leave a Reply

