Monyet Nakal di Uluwatu

Nak sambung cerita hari ke tiga di Bali. Lepas kami berjemur macam sotong kering kat pantai, on the way balik kami singgah Pura Uluwatu. Tempat ni memang famous kat Bali, dan merupakan lokasi wajib kunjung. Harga masuk bagi pelancong 20 ribu rupiah kalau org tempatan 15 ribu rupiah jer… dan kamipun menyamar jadi org tempatan. Haha… ada berani?

Lokasi temple ni terletak nun jauh di atas bukit, ketinggiannya 97 kaki dari permukaan laut dan lokasi ini jugak lokasi cantik untuk tengok sunset. Selain tu, bagi yang berminat nak tengok kecak dance, tempat ni memang best.

Ok, selain tengok temple, tempat ni mempunyai view yang cantik. Dari atas bukit boleh tengok laut yang terbentang luas… tapi, kat sini ade banyak monyet yang nakal. Monyet ni suka curi speck, kasut, handphone, topi atau makanan yang kita pengang. Dan monyet2 ni sangat licik dan pantas, dan mereka bergerak berkumpulan. Diorg macam ade strategy untuk mencopet!

Al kisah nak dijadikan cerita, monyet ni dah amik speck aku!!! Aku sibuk risaukan monyet kat sebelah kiri, dtg satu monyet dari celah tembok terbang sambil tarik speck aku. Hebat! dan die terus masuk semak tak keluar-keluar. Aku yang rabun ni nak nangis pun ade, laki aku pun x boleh buat ape. Monyet ni ganas, bila aku dgr die patahkan speck, akupun ajak laki aku turun sebab aku tak boleh nak enjoy view. Nasib orang rabun…

Sebelum naik, memang ade penjaga kawasan dok nasihat suh simpan speck sbb katenya die nak turun g makan. Nanti x de org nak tlg… kalau aku bukak speck memang tak nampak la. Die ingat ni speck melawa ke… Jadi aku buat bodoh je la dgn kate2 die. Kesudahannya, aku jadi mangsa… monyet pencopet! kureng asam punye monyet! jadi korang yang membaca bewarelah ye…

Ok fine, dgn perasaan sedih dan hiba aku terus ajak supir kami ke kedai speck beli contact lenses. Nak beli speck, tak mampu… not in budget. Sedey!!! An pun kecewa sbb tak teman kitorg ke atas, sbb org tempatan aka supir2 tau nak handle monyet2 ni… tapi mase ni An tak ikut sebab jaga Amsyar yang tengah tido. Hehe, tgk supir aku, merangkap baby sitter!

Ok done for today. Esok kite sambung citer shopping pulak.

One thought on “Monyet Nakal di Uluwatu

Leave a Reply

