Guilin: Yangshou, Sungai Li dan Impression Sister Liu Lights Show

Ok, ni boleh kira entry throwback… Kisah aku ke Guilin ni, dah lebih setahun, tapi tak habis-habis ceritanya. Ada satu cerita penting tertinggal ni. Ok layankan je la k…

Ini kisah penggembaraan melalui Sungai Li atau Lijiang ke Yangshou. Dari Guilin kami menaiki bot pesiar ke Yangsho. Dengan kelajuan bot antara 10 hingga 20 kilometer sejam, kami menghabiskan masa kira-kira empat jam melalui Sungai Li sambil menikmati landskap indah ciptaan Tuhan. Gunung-ganang yang mengelilingi sungai ini cantik bagai lukisan. Terbaik u’alls! Nah tengok gambar ni.

20131023_12251220131023_11305220131023_11244120131023_122922

Lanskap mega ini menjadi antara tarikan Guilin….destinasi terkenal di Wilayah Guangxi, China yang berkepadatan penduduk lebih 5 juta orang. Sg Lijiang yang mengalir sejauh 437km ini bermula dari Selatan Gulilin dari Yangsho ke Yushu sehinggalah ke bahagian barat Guilin, dan sepanjang sungai ini kita oleh melihat ribuan puncak gunung dan ada nama diberi seperti Gunung Kucing, kerana berbentuk kucing. Lanskap ini juga diabadikan dalam lukisan di duit rmb.

20131023_123709   20131023_114940

Sepanjang menyusuri sungai ini juga, kami melalui beberapa perkampungan yang terkenal dengan aktiviti pertanian, penternakan dan perikanan. Ada yang meraih pendapatan dengan menjual buah-buahan kepada pelancong menggunakan rakit buluh. Ada juga yang menebar jala menangkap ikan serta memerah keringat dengan bercucuk tanam.

20131023_114457Kami turut melalui beberapa perkampungan muslim Hui dan Han iaitu perkampungan Chaohui.

Di dalam perjalanan, kami turut dihidangkan dengan hidangan makanan tengahari. Bagi pengunjung Muslim, kita boleh memaklumkan keperluan makanan halal kepada pihak pengurusan sebelum membeli tiket dan tempahan awal adalah digalakkan.

Yangshuo – pekan tradisional yang menyajikan keindahan tersendiri untuk pelancong. Juga merupakan lokasi membeli-belah buat para pelancong. Jangan lupa untuk tawar-menawar bagi mendapatkan harga terbaik ye…

Setibanya di sini, kami disambut sekumpulan lelaki yang berlumba-lumba menjual barangan masing-masing di gerai cenderamata mereka.

20131023_14300120131023_143327Antara barangan yang boleh didapati di sini termasuklah tudung sutera China, alas meja, beg serta pelbagai cenderamata. Selepas penat membeli –belah pelancong juga boleh singgah di kedai makan di kawasan ini.

20131023_16332220131023_16470520131023_165111Kfc pun ada… tapi janganlah makan. Confirm ayam tak sembelih…

Di sebelah malamnya pula, tour akan menaiki bas menuju ke persembahan `Impression Sister Liu Light Show’, tarikan utama Yangshou, ia turut dikenali sebagai Sanjie Liu. Persembahan ini diadakan di panggung terbuka dengan berlatar belakangkan Sungai Li dan mampu memuatkan kira-kira 3,000 penonton. Kalau dah ramai macam ni, korang kenalah cari sit betul-betul ya. Tempat pun besar, kalau silap tempat, jauh nak menapak tu. Tapi kalau pergi bersama agen, dioranglah yang sattelkan. Persembahan ini sungguh menakjubkan dan wajib ditonton ya!

20131023_194556 20131023_201059 20131023_201333 20131023_201333 20131023_201748 20131023_204837Persembahan hampir dua jam ini ternyata mampu memukau penonton. Tambahan ia diterajui pengarah tersohor, Zhang Yimou yang berjaya menjadikan persembahan ini sangat berprestij. Sape pulak la Zhang Yimou ni kan? Dialah direktor filem tersohor di China dan dia jugaklah yang buat persembahan pembukaan Sukan Olimpik Beijing 2008. Nak share jugaklah persembahan masa olimpik tu…

Pertunjukan yang mengisahkan kehidupan masyarakat di Guilin ini membabitkan 600 penari, penyanyi dan pelakon ini serta banyak bermain dengan warna, cahaya, sistem bunyi, dan keharmonian gerakan yang mempersona.

So, kalau nakkan kelainan bolehlah saksikan persembahan yang berprestij ni ye… sgt dicadangkan. Walaupun agak mahal, tapi berbaloi-baloi…

Advertisements

Ningxia, China : Komuniti Islam dan Masjid Chaoyen

SONY DSC

Suatu ketika dahulu China, pernah dikenali dengan negara tanpa agama. Revolusi Kebudayaan yang dilancarkan Moa Zhe Dong, menolak semua amalan agama di negara ini. Namun, sejauh manakah keberkesannya sehingga hari ini?

Islam mula tersebar ke China pada abad ke 7, iaitu pada zaman pemerintahan Khalifah Usman bin Affan. Pada masa itu, China diperintah Maharaja Yung Wei dari Dinasti Tang. Saad bin Abi Waqqas dihantar ke China melalui Jalan Sutera, merentas Asia tengah dan sampai di Wilayah Xinjiang seterusnya menyebarkan agama Islam di situ. Kini dianggarkan, 23 juta umat Islam di China, dengan kombinasi 10 etnik berbeza iaitu Huizu atau Hui, Uygur, Kazakh, Kirgiz, Tajik, Uzbek, Tatar, Salar, Bonan dan Dongxiang.

Wilayah Autonomi Hui Ningxia, merupakah wilayah yang mempunyai paling ramai penduduk muslim Hui dan jumlahnya, 2.1 juta, mewakili 1/3 daripada jumlah keseluruhan penduduk di wilayah ini. Wilayah ini terletak di bahagian barat laut China dan berada pada laluan padang pasir.

Sebelum Republik Rakyat China ditubuhkan, pendidikan etnik di Ningxia jauh ketinggalan. Pada masa itu kadar pelajar yang masuk sekolah rendah di seluruh wilayah, hanyalah 10% . Jadi tidak hairanlah masih ada penduduk di sini yang buta huruf.

Wilayah Autonomi Hui ditubuhkan pada 1958.  Bermula dari itu, dasar yang melibatkan penduduk etnik minoriti digubal dan dilaksanakan. Kini, sistem yang terdiri dari pendidikan asas, vokasional, dewasa dan pendidikan tinggi diwujudkan. Dan bagi menyokong sistem, masjid kini memainkan peranan sebagai nadi pendidkan.

SONY DSC

SONY DSC

Atas tugasan bagi program Majalah Islam, saya berkesempatan ke China, dan menjejakkan kaki ke Wuzhong, Wilayah Autonomi Hui Ningxia. Bertemanankan rakan dari Yinchuan, perjalanan ini membawa kami ke masjid Chaoyen terletak, 5 kilometer dari Bandar Wuzhong. Matlamat kami kali ini untuk menjejak sistem pendidikan Islam di wilayah yang agak terpencil.

SONY DSCSempat la… belajar kungfu

Masjid Chaoyen, didirikan pada akhir zaman dinasti Qing, sekitar 100 tahun yang lalu. Pada zaman itu, agama Islam di daerah ini berkembang begitu baik sekali. Masjid ini didirikan sekumpulan petani yang tidak ingin melihat agama Islam mati di tanah rejim komunis ini. Umat Islam di sini pada masa itu, tidak lokek menghulurkan derma demi melihat generasi akan datang terus bernafas dalam Islam. Bahkan sehingga ke hari ini pun, madrasah ini beroperasi dengan mengharapkan derma dari orang ramai termasuk untuk bayaran tenaga pengajar.

Di masjid ini muslim Hui bebas berdakwah, mengembangkan syiar Islam. Di kawasan masjid, terdapat sekolah agama yang dikenali sebagai Ma’ahat Al Sakofah Al Islamiah Tasawwiwan, diasaskan pada April 2003.

SONY DSCBersama pengetua dan guru di Masjid Chaoyen

Maahat ini memberi peluang kepada 320 murid muslim Hui menuntut ilmu dunia dan akhirat. Kini terdapat 200 orang pelajar lelaki dan 120 perempuan. Mereka hidup serba kekurangan, daif dan tidak dilengkapi infrasuktur yang lengkap, namun itu bukanlah halangan untuk menuntut ilmu.  Masih tiada penggunaan computer, segalanya dilakukan secara manual. Malah sistem kumbahan juga tidak begitu memuaskan. Masih tiada bekalan air yang sempurna di toilet, dan sangat berbeza keadaannya di negara ini. Namun, segala kekurangan itu, sedikitpun tidak janggal bagi mereka di sini. Bagi mereka inilah syurga, di sinilah keluarga.

Terdapat 5 buah kelas dan diterajui 18 guru bertauliah. Mata pelajaran asas diajarkan seperti bahasa arab, sejarah Islam dan Cina, al quran dan hadis, fekah, akidah, tafsir dan bahasa Cina.

SONY DSC

Berbeza dengan maahat lain, murid di sini berpeluang untuk mempelajari ilmu kungfu jenis wushu yang diajarkan oleh Sifu Yaakob. Kungfu ini merupakan, kungfu yang menggunakan pergerakan yang sama seperti dalam solat dan wuduk. Kungfu ini merupakan warisan dari keluarga xifu Yaakob.

30 tahun dalam seni mempertahankan diri, xifu Yaakob ada matlamat sendiri. Baginya, wushu mampu membentuk keperibadian yang baik memupuk sifat kerjasama dan saling membantu. Selain itu, dia turut menegaskan bahawa wushu ini bukan digunakan untuk bergaduh, tetapi hanya untuk mempertahankan diri dari musuh dan menjaga satu sama lain.

SONY DSC

SONY DSC

Selain itu, pelbagai usaha dilakukan oleh sekolah ini demi meningkat martabat dan bersaing dengan sekolah lain. Antaranya, menyertai pertandingan seperti hafazan dan bacaan al quran.

SONY DSC

Semoga apa yang diperjuangkan oleh mereka di maahat ini, mendapat pembelaan sewajarnya. Ini realiti kehidupan islam di Ma’ahat Al Sakofah Al Islamiah Tasawwiwan, di negara kerajaan rejim komunis. Melihat cabaran Islam di negara ini, terdetik rasa syukur yang tidak terhingga kerana aku dilahirkan di sebuah negara yang bebas mengamalkan Islam sepenuhnya. Alhamdullillah…

Yinchuan, China : Sofea Pelukis Kaligrafi Dari Yinchuan

SONY DSC

Wilayah Autonomi Hui Ningxia, merupakah wilayah yang mempunyai paling ramai penduduk muslim Hui dan jumlahnya iaitu 2.1 juta, mewakili 1/3 daripada jumlah keseluruhan penduduk di wilayah ini.

Wilayah ini terletak di bahagian barat laut China dan berada pada laluan padang pasir.

Kawasan barat China bersempadan dengan beberapa negara Islam. Pedagang arab, Parsi dan warga Mongolia yang berdagang di China, secara tidak langsung membawa perkembangan kepada sistem budaya ke negara itu.

Hubungan perdagangan antara kawasan barat China dengan negara Islam meningkatkan interaksi kebudayaan antara satu sama lain.

Umat islam China juga memberikan sumbangan yang besar terhadap perkembangan seni lukisan dan tulisan, barangan kraf tangan, muzik, drama dan makanan di China.

Selaras dengan perkembangan Islam di China, tulisan khat tidak terkecuali.

Sekitar October 2011, aku berpeluang menjejakkan kaki ke Yinchuan, Wilayah Autonomi Hui Ningxia, China. Aku berkesempatan bertemu Sofea, salah seorang penulis khat dan lukisan untuk perhiasan dinding yang cukup terkenal di sekitar daerah ini. Gadis ini sangat peramah, walaupun baru kali pertama berjumpa namun kami seolah-olah sudah lama kenal.

SONY DSC

Antara lukisan yang digemari Sofea, kerana mempunyai maksud tersendiri. Jika anda lihat, di dalam tu, ada kalimah Allah

SONY DSC

Gadis dari keturunan muslim Hui ini, mengusahakan galeri lukisan yang terletak di kawasan perlancongan di daerah ini. Seni yang dihasilkannya kini mendapat penghiktirafan ke peringkat antarabangsa. Dengan usia yang muda, bukan senang untuk meletakkan dirinya sehingga kini.

Wanita lulusan Bahasa Inggeris dari Universiti Ningxia ini tidak menyangka, minatnya terhadap kaligrafi Islam memberi peluang dan ruang yang besar dalam hidupnya.

Minatnya mula dipandang sewaktu menyertai satu pertandingan tulisan khat di universiti. Tujuan dia menyertai pertandingan itu adalah untuk memenangi wang tunai yang dijanjikan sebanyak 5000 yuan dan digunakan untuk membiayai pengajiannya di universiti. Baginya yang hidup susah, nilai itu sangat besar. Bagaimanapun nasib tidak menyebelahinya pada ketika itu.

Ternyata, perancangan Allah untuknya lebih bermakna. Walaupun tidak menang dalam pertandingan itu, bakatnya dilihat oleh Youth Business of China atau YBC pada ketika itu dan  memberi peluang buatnya menghasilkan lukisan untuk dijual dengan modal permulaan sebanyak 50 ribu yuan. Ternyata peluang ini disambut baik Sofea, sehingga membuahkan hasil yang lumayan sehingga hari ini.

Dia juga pernah ditentang oleh keluarganya kerana ingin memulakan perniagaan. Pemikiran lapuk keluarganya yang berasal dari kampungnya di Wuzhong yang tidak membenarkan kaum wanita bekerja ditentangnya sendiri. Namun, segala tanggapan negatif itu, berjaya dibuktikan dengan kejayaan Sofea hari ini. Baru berusia 25 tahun, pendapatannya kini sekitar 25 ribu ringgit sebulan, dan apa yang lebih membanggakan, dia turut menjana pendapat90 orang wanita di kampungnya dengan memberi upah mewarnakan lukisan kaligrafi.

Sebagai langkah berhati-hati Sofea, mendapatkan pengiktirafan hak cipta bagi mengelakkan sebarang kecurian idea. Lukisannya ini turut dihantar ke Kementerian Pelancongan untuk dikomersilkan. Begitulah indahnya kaligrafi Islam, sehingga mampu menjana pendapatan lumayan buat seorang gadis kampung seperti Sofea.

SONY DSCAntara lukisan Sofea

SONY DSC

Sempat pose! Tahniah Sofea…

Ningxia, Yinchuan dan Beijing China : Candid Photo

Gambar kenangan sewaktu penggambaran di China. Ceritanya akan dikongsi kemudian…

Peniaga sate kat Yinchuan, mereka ni dari Inner Mongolia kot, muka diorang lain sikit dari orang China. Tapi mereka ni Islam, sate ni pun halal..

Awek-awek China nak pegi kuliah, di Beijing Foriegn University..

Student madrasah di Wuzhong, mereka  ni sedang regangkan badan selepas kuliah. Lepas sambung kelas balik…

Ini di China Flim Studio, ia lokasi penggambaran cerita kungfu!

Student perempuan di Madrasah Wuzhong sedang berkumpul untuk mengambil makanan. Bawak bekal masing-masing yer… Sekolah tak sponsor pinggan.

Lagi di China Film Studio… Pernah tengok citer Wukong? Inilah set dia…

Depan pintu gerbang Beijing Foreign University

Di Sungai Kuning, dulu ianya lokasi penempatan Muslim Hui di Wuzhong, China

Lagi.. China Film Studio, makanan batu.. tapi macam real!

Padang pasir di Yinchuan, China

Sepanjang perjalanan ke China Flim Studio, kami jumpa kawasan paya ini